Open Monumentendag op de Oude Buisse Heide bij Zundert

Zondag 10 september is de landelijke Open Monumentendag, dit jaar met het thema ‘Boeren, burgers en buitenlui’. Natuurmonumenten opent die dag tussen 11.00 uur en 16.30 uur de deuren van de prachtige gebouwen van de Oude Buisse Heide; Het Atelier Roland Holst, de Herenkamer en de Angorahoeve. Gidsen staan klaar om je rond te leiden. Twee authentieke huifkarren pendelen tussen ’t Pannehûske en de cultuurhistorische gebouwen op het landgoed.
De toegang is gratis.

Praktische informatie
Parkeren: Bij de openbare parkeerplaats nabij de Herenkamer, Roosendaalsebaan 19 Achtmaal
Of bij het Pannehuske, Roosendaalsebaan 4, 4885 JK, Achtmaal. Een huifkar met trekpaard brengt je dan naar Atelier, Angorahoeve en Herenkamer, en later weer terug. Honden zijn niet toegestaan.

Boeren, burgers en buitenlui

Het thema ‘Boeren, burgers en buitenlui’ past perfect bij de gebouwen van de Oude Buisse Heide. Het landgoed kent vele gezichten. Eeuwenlang hebben landgoedeigenaren, boeren, arbeiders, kunstenaars en bezoekers hier hun sporen achtergelaten. Karakteristiek en sfeervol zijn de monumentale landhuisjes en boerderijen, graslanden, akkers, parkbos en theekoepels aan de rand van de heide. Kom en kijk eens op een andere manier naar deze cultuurhistorische gebouwen in dit prachtige landschap.

Turf, taart, Trappist

Geniet van de vele activiteiten in de sfeervolle tuin. Er zijn gidsen aanwezig die je rondleiden en alles kunnen vertellen over de cultuurhistorie van de gebouwen en de voormalige bewoners. Als je meer wil weten over de natuur van de Oude Buisse Heide en de routes dan kun je terecht bij Natuurmonumenten. De Heemkundekring van Schijf is present met informatie over de bijzondere turfgeschiedenis van de omgeving.

Er is een gezellig tuinterras met koffie, thee, taart en koekjes en een proeverij van Zundert Trappist. Ras muzikant Wim Dictus zorgt met zijn accordeon voor extra sfeer en er is meer…

Kunst in het Atelier Roland Holst

In het Atelier kun je kennis maken met het kunstproject Preserved Palces van Carlijn Mens. In meterslange tekeningen documenteert en preserveert zij bijzondere plekken en haalt deze uit hun context door ze elders te exposeren. Het project speelt zich af in de Oude Buisse Heide.

Parkeren en huifkar

Een huifkar pendelt vanuit de Oude Buisse Heide naar het Pannehuske en weer terug. Onderweg geniet je op deze authentieke wijze van de prachtige landgoederen. Je kunt parkeren bij de openbare parkeerplaats nabij de Herenkamer, Roosendaalsebaan 19 Achtmaal. Of bij het Pannehuske, Roosendaalsebaan 4, 4885 JK, Achtmaal.

Cultureel erfgoed Natuurmonumenten beschermt en onderhoudt zo’n 2600 bouwwerken. Hieronder zijn 265 boerderijen en woonhuizen, 36 kastelen en landhuizen, 20 molens en 15 forten. Ook monumentale bruggen, tuinbeelden, hekken en grenspalen behoren tot het cultureel erfgoed van Natuurmonumenten. Bijna 500 bouwwerken zijn als monument beschermd.

Over Natuurmonumenten Natuurmonumenten is een vereniging met ruim 719.000 leden en donateurs en meer dan 200.000 kinderen die lid zijn van OERRR. Zij hebben een gezamenlijk doel: opkomen voor natuur in Nederland. Daarom beheert Natuurmonumenten 371 natuurgebieden met een gezamenlijke oppervlakte van 107.000 hectare.

Meer over de Angora Hoeve en de Oude Buisse Heide.

Heemkunde Schijf aanwezig bij Open Monumentendag